فواید و خطرات سی تی اسکن- در این مقاله در مورد فواید و خطرات و محدودیت های سی تی اسکن صحبت خواهیم کرد

بازار مدیکال

فواید و خطرات سی تی اسکن چیست؟

فواید و خطرات سی تی اسکن و محدودیت های آن در متن ذیل بطور کامل بحث شده است.

فواید

  • سی تی اسکن سریع است، که برای بیمارانی که در حبس نفس خود مشکل دارند مهم است.
  • سی تی اسکن به طور گسترده ای در دسترس است.
  • سی تی اسکن بدون درد، غیرتهاجمی و دقیق است.
  • مزیت اصلی CT توانایی آن در تصویربرداری همزمان از استخوان، بافت نرم و عروق خونی است.
  • برخلاف اشعه ایکس معمولی، سی تی اسکن تصاویر بسیار دقیقی از بسیاری از انواع بافت ها و همچنین ریه ها، استخوان ها و رگ های خونی ارائه می دهد.
  • معاینات سی تی سریع و ساده هستند. در موارد اضطراری، آن‌ها می‌توانند آسیب‌های داخلی و خونریزی را با سرعت کافی آشکار کنند تا به نجات جان افراد کمک کنند.
  • CT نشان داده شده است که یک ابزار تصویربرداری مقرون به صرفه برای طیف گسترده ای از مشکلات بالینی است.
  • CT نسبت به MRI حساسیت کمتری به حرکت بیمار دارد.
  • برخلاف MRI، هر نوع دستگاه پزشکی کاشته شده مانع از انجام سی تی اسکن نمی شود.
  • تصویربرداری CT تصویربرداری بلادرنگ را ارائه می‌کند و آن را به ابزار خوبی برای هدایت بیوپسی سوزنی و آسپیراسیون سوزنی تبدیل می‌کند. این امر به ویژه درمورد روش هایی که شامل ریه ها، شکم، لگن و استخوان ها می شود صادق است.
  • تشخیص از طریق سی تی اسکن ممکن است نیاز به جراحی اکتشافی و بیوپسی جراحی را برطرف کند.
  • پس از اسکنCT هیچ پرتویی در بدن بیمار باقی نمی ماند.
  • اشعه ایکس مورد استفاده برای سی تی اسکن نباید عوارض جانبی فوری داشته باشد.
  • سی تی اسکن با دوز پایین قفسه سینه از دوز کمتری از اشعه نسبت به سی تی سی تی معمولی قفسه سینه استفاده می کند.

خطرات

  • همیشه در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض تشعشع، احتمال سرطان کمی وجود دارد. با این حال، مزیت تشخیص دقیق بسیار بیشتر از خطر مربوط به سی تی اسکن است.
  • دوز تابش برای این روش متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد دوز تشعشع، به صفحه آزمایشات پرتو ایکس و CT مراجعه کنید.
  • در صورت وجود احتمال بارداری، زنان باید همیشه به پزشک و متخصص اشعه ایکس یا سی تی اطلاع دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد بارداری و اشعه ایکس به صفحه ایمنی در اشعه ایکس، رادیولوژی مداخله ای و روش های پزشکی هسته ای مراجعه کنید.
  • پزشکان به طور کلی سی تی اسکن را برای زنان باردار توصیه نمی کنند، مگر اینکه از نظر پزشکی ضروری باشد، زیرا خطر بالقوه برای نوزاد متولد نشده است.
  • خطر واکنش آلرژیک جدی به مواد حاجب حاوی ید بسیار نادر است. بخش های رادیولوژی برای مقابله با چنین واکنش هایی مجهز هستند.
  • در برخی از بیماران با کاهش عملکرد کلیه، ماده حاجب CT ممکن است عملکرد کلیه را بدتر کند.
  • از آنجایی که کودکان به تشعشع حساسیت بیشتری دارند، تنها در صورتی که برای تشخیص ضروری باشد، باید آزمایش سی تی انجام دهند. آنها نباید معاینات سی تی مکرر را انجام دهند مگر در موارد ضروری. سی تی اسکن در کودکان همیشه باید با روش کم دوز انجام شود.

آیا تشعشعات سی تی اسکن مضر است؟

سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده می کند که اشعه یونیزان تولید می کند. تحقیقات نشان می دهد که این نوع تابش ممکن است به DNA شما آسیب برساند و منجر به سرطان شود. اما خطر هنوز بسیار اندک است – شانس شما برای ابتلا به سرطان کشنده به دلیل سی تی اسکن حدود 1 در 2000 است.

اما اثر تشعشع در طول عمر شما افزایش می یابد. بنابراین خطر شما با هر سی تی اسکن که انجام می دهید افزایش می یابد.

اگر باردار هستید به پزشک خود بگویید. اگر نیاز به تصویربرداری از ناحیه معده خود دارید، ممکن است پزشک معاینه ای را توصیه کند که در آن از اشعه استفاده نمی شود، مانند سونوگرافی.

قرار گرفتن در معرض تشعشعات یونیزان خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. روش‌های استاندارد اشعه ایکس، مانند عکس‌برداری معمول با اشعه ایکس قفسه سینه و ماموگرافی، از سطوح نسبتاً کم پرتوهای یونیزان استفاده می‌کنند.

قرار گرفتن در معرض تشعشع از CT بیشتر از روش های استاندارد اشعه ایکس است، اما افزایش خطر سرطان از یک سی تی اسکن هنوز اندک است. عدم انجام این روش می تواند بسیار خطرناک تر از انجام آن باشد، به خصوص اگر سی تی برای تشخیص سرطان یا بیماری جدی دیگری در فردی که علائم یا علائم بیماری دارد استفاده شود.

میزان مجاز دریافت اشعه در سال

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که همه افراد هر روز در معرض سطح پس زمینه ای از تشعشعات یونیزان طبیعی هستند. یک فرد متوسط ​​در ایالات متحده دوز موثر تخمینی حدود 3 میلی سیورت (mSv) در سال از مواد رادیواکتیو طبیعی مانند رادون و تشعشعات فضای بیرونی دریافت می کند .

در مقایسه، قرار گرفتن در معرض تابش از یک سی تی اسکن با دوز پایین قفسه سینه (1.5 mSv) با 6 ماه تابش پس زمینه طبیعی قابل مقایسه است. و یک سی تی اسکن با دوز معمولی قفسه سینه (7 mSv) قابل مقایسه با 2 سال تشعشعات پس زمینه طبیعی است.

استفاده گسترده از CT و سایر روش هایی که از پرتوهای یونیزان برای ایجاد تصاویری از بدن استفاده می کنند، این نگرانی را ایجاد کرده است که حتی افزایش اندک در خطر سرطان می تواند منجر به تعداد زیادی سرطان در آینده شود.

زنان پس از دریافت تابش مشابه در سنین مشابه، تا حدودی بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

افرادی که CT را در نظر می گیرند باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا این روش برای آنها ضروری است و در مورد خطرات و مزایای آن صحبت کنند.

خطرات سی تی اسکن برای کودکان چیست؟

قرار گرفتن در معرض تشعشع از سی تی اسکن بر بزرگسالان و کودکان متفاوت است. کودکان به دلیل رشد بدن و سرعت سریع تقسیم سلول های بدنشان به میزان قابل توجهی نسبت به بزرگسالان نسبت به اشعه حساس تر هستند.

علاوه بر این، کودکان امید به زندگی طولانی تری نسبت به بزرگسالان دارند، که فرصت بیشتری برای ایجاد سرطان های مرتبط با تشعشع فراهم می کند.

افرادی که قبل از سن 15 سالگی چندین سی تی اسکن انجام داده اند، در دهه بعد از اولین اسکن خود، در معرض خطر ابتلا به سرطان خون، تومورهای مغزی  و سایر سرطان هاقرار داشتند. با این حال، خطر ابتلا به سرطان در طول زندگی از یک سی تی اسکن کم بود – حدود یک مورد سرطان به ازای هر 10000 اسکن انجام شده روی کودکان بوده است.

در صحبت با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، سه سوال کلیدی که والدین می توانند بپرسند عبارتند از: چرا آزمایش لازم است؟ آیا نتایج تصمیمات درمانی را تغییر خواهد داد؟ آیا آزمایش جایگزینی وجود دارد که شامل تشعشع نباشد؟ اگر آزمایش از نظر بالینی موجه باشد، می توان به والدین اطمینان داد که مزایای آن بیشتر از خطرات کوچک بلندمدت خواهد بود.

محدودیت های سی تی اسکن چیست؟

در مطالب فوق در مورد فواید و خطرات سی تی اسکن صحبت کردیم در ادامه در مورد محدودیت های سی تی اسکن صحبت می کنیم.

در اسکن قسمت هایی از بدن مانند شکم و لگن و قفسه سینه ،  بیمارر برای انجام اسکن به داخل دستگاه میرود.افردی که خیلی بزرگ هستند ممکن است در دهانه یک سی تی اسکنر معمولی قرار نگیرد. یا ممکن است بیش از حد مجاز وزن (معمولاً 450 پوند) داشته باشند که بیشتر از حد تحمل تخت دستگاه میباشد.

LUNG-CT-Scan
LUNG-CT-Scan

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ممکن است برخی از انواع ناهنجاری های بافت نرم را بهتر از سی تی نشان دهد.

حتی اگر آزمایش CT بسیار سریع است، حرکت ناشی از تنفس یا حرکت بدن در طول معاینه ممکن است باعث تار شدن تصاویر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست