سی تی اسکن قلب- در این مقاله بطور کامل در مورد نحوه انجام سی تی اسکن قلب توضیح خواهیم داد.

بازار مدیکال

سی تی اسکن قلب چیست؟

سی تی اسکن قلب با استفاده از یک روش رادیوگرافی که به عنوان توموگرافی کامپیوتری (CT) شناخته می شود، سی تی اسکن قلب می تواند چندین عکس اشعه ایکس داخلی از قلب و عروق شما بگیرد تا یک تصویر سه بعدی با جزئیات بسیار بالا ایجاد کند. پس از انجام اسکن، متخصصان پزشکی آموزش دیده به دقت یافته ها را بررسی کرده و در صورت وجود علائم مشکل به شما هشدار می دهند. این علائم ممکن است شامل گرفتگی عروق، التهاب و سایر انسدادهای غیر طبیعی باشد.

اسکن قلب غیر تهاجمی، بدون درد است و در عرض چند دقیقه انجام می شود. با حداقل قرار گرفتن در معرض تشعشع که برای ثبت تصاویر داخلی قلب شما استفاده می شود. از آنجایی که تشخیص زودهنگام در مورد درمان بیماری قلبی کلیدی است، این سی تی اسکن یکی از مفیدترین کارهایی است که می توانید برای بهبود کیفیت زندگی خود و جلوگیری از مشکلات عمده سلامت انجام دهید.

قلب
قلب

چرا سی تی اسکن قلب انجام می شود؟

مشکل بیماری قلبی این است که می تواند برای مدت طولانی شناسایی نشود قبل از اینکه برای جبران آسیب دیر شود. برای بسیاری از افراد، این اولین علامت حمله قلبی است و اگر مراقبت مناسب را دریافت نکنید، می تواند کشنده باشد. مانند سایر بیماری ها و شرایط پزشکی، همیشه بهتر است به جای تلاش برای درمان، از بروز یک مشکل جلوگیری کنید.

اگر به شما اطلاع داده شود که کلسیم در شریان‌هایتان انباشته شده است، می‌دانید که در معرض خطر حمله قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی هستید و می‌توانید اقدامات پیشگیرانه را برای جبران این آسیب انجام دهید. با این حال، اگر نمی‌دانید که رگ‌هایتان مسدود شده است، ممکن است هرگز انتخاب‌های بهتری برای سبک زندگی نداشته باشید و در نتیجه ممکن است دچار حمله قلبی شوید. اینجاست که سی تی اسکن قلب وارد می شود.

در حالی که بسیاری از مردم حتی متوجه نمی شوند که بیماری قلبی دارند، برخی از افراد علائم و نشانه های بیماری قلبی را نشان می دهند.

HEART CT-SCAN
HEART CT-SCAN

در صورت داشتن موارد زیر، پزشک ممکن است سی تی اسکن قلب را توصیه کند:

  • درد و گرفتگی قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سردی در اندام ها
  • دل درد مداوم
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • سرگیجه و احساس سبکی سر
  • بیخوابی
  • احساس خستگی مداوم

در هر صورت شما بدن خود را بهتر می شناسید. اگر احساس می کنید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، علائمی را که بدنتان به شما می دهد نادیده نگیرید! با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک شما ممکن است برای شرایط خاص، سی تی اسکن قلب تجویز کند، از جمله:

  • بیماری قلبی مادرزادی یا نقص مادرزادی در قلب
  • تجمع یک ماده سخت به نام پلاک لیپیدی که ممکن است شریان های کرونری شما را مسدود کند
  • آسیب یا آسیب به چهار دریچه اصلی قلب
  • لخته شدن خون در حفره های قلب
  • تومورهای داخل یا روی قلب

سی تی اسکن قلب یک آزمایش معمول برای بیماری است که بیماری را تجربه می کند. این به این دلیل است که به پزشک شما اجازه می دهد تا ساختار قلب و رگ های خونی مجاور را بدون ایجاد هیچ عمل جراحی بررسی کند.

Cardiac scan
Cardiac scan

سی تی اسکن قلب چه چیزی را می تواند نشان دهد؟

سی تی اسکن قلب تصاویر دقیقی از شریان‌ها، آئورت، قلب و دریچه‌های شما را نشان می‌دهد و همچنین میتواند پلاک حاوی کلسیم را شناسایی کند تا متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بتوانند سلامت قلب شما را بدون یک روش تهاجمی یا طولانی اندازه‌گیری کنند.

اسکن کلسیم عروق کرونر

اسکن قلب، که به عنوان اسکن کلسیم کرونر نیز شناخته می شود، یک آزمایش اشعه ایکس تخصصی است که تصاویری از قلب شما ارائه می دهد که می تواند به پزشک کمک کند پلاک حاوی کلسیم را در شریان های شما شناسایی و اندازه گیری کند.

پلاک داخل رگ های قلب شما می تواند رشد کند و جریان خون را به ماهیچه های قلب شما محدود کند. اندازه گیری پلاک کلسیفیه شده با اسکن قلب ممکن است به پزشک اجازه دهد تا قبل از بروز علائم و نشانه ها، بیماری احتمالی عروق کرونر را شناسایی کند.

پس از سی تی اسکن قلب ، نمره کلسیم کرونری خود را دریافت خواهید کرد. این اندازه گیری میزان تجمع کلسیم در شریان های شما است که به آن پلاک نیز می گویند. هنگامی که پلاک سخت یا کلسیف می شود، می تواند به طور قابل توجهی جریان خون را در بدن شما محدود کند و منجر به لخته شدن خون یا حمله قلبی شود. به همین دلیل، نمره کلسیم کرونری شما نشانه خوبی از سلامت سیستم قلبی عروقی و میزان خطر ابتلا به حمله قلبی است.

زمانی که نمره کلسیم کرونری بالاتر در اوایل تشخیص داده شود، بیماران می توانند تغییرات لازم در شیوه زندگی را ایجاد کنند که در نهایت سلامت کلی قلبی عروقی آنها را بهبود می بخشد. زمانی که صحبت از سلامت قلب به میان می آید، پیشگیری حیاتی است و سی تی اسکن قلب می تواند به شما کمک کند انتخاب های هوشمندانه تری برای آینده ای سالم تر داشته باشید.

عروق قلب
عروق قلب
نتایج

نتیجه آزمون معمولاً به صورت عددی به نام نمره آگاتستون داده می شود. امتیاز منعکس کننده سطح کل رسوبات کلسیم و چگالی کلسیم است.

نمره صفر به معنای عدم وجود کلسیم در قلب است. این نشان دهنده احتمال کم ابتلا به حمله قلبی در آینده است.

زمانی که کلسیم وجود داشته باشد، هر چه امتیاز بالاتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر می شود.

امتیاز 100 تا 300 به معنای رسوب پلاک متوسط ​​است. این با خطر نسبتاً بالایی برای حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی طی سه تا پنج سال آینده مرتبط است.

نمره بیشتر از 300 نشانه خطر بیماری بسیار بالا تا شدید و حمله قلبی است.

همچنین ممکن است یک نمره صدک دریافت کنید که میزان کلسیم شما را در مقایسه با افراد هم سن و جنس نشان می دهد.

نتیجه اسکن قلب نباید به عنوان یک پیش بینی کننده برای سلامت کلی شما و خطر بیماری قلبی مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات حاصل از اسکن قلب باید با سایر اطلاعات سلامتی ترکیب شود.

مزایای انجام سی تی اسکن قلب چیست؟

یکی از مزایای کلیدی انجام سی تی اسکن قلب این است که با دانستن اینکه قلبتان سالم است، خیالتان راحت است. در حالت ایده‌آل، وارد می‌شوید، اسکن را انجام می‌دهید و متوجه می‌شوید که همه چیز کاملاً خوب است و قلب شما در سلامت کامل است.

با این حال، این غیرمعمول نیست که بیماران یاد بگیرند که تجمع کلسیم یا گرفتگی عروق دارند. در حالی که این تشخیص می تواند ترسناک باشد، شما آن را قبل از وقوع یک مشکل مهم مانند حمله قلبی می شنوید. شما می توانید با پزشک خود برای یافتن راه حلی برای مشکل کار کنید تا زندگی و سلامت خود را به مسیر درست برگردانید.

علاوه بر این، با اسکنر سی تی اسکن می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

  • اسکن غیر تهاجمی
  • روش بدون درد
  • حداقل قرار گرفتن در معرض تابش
  • اسکن در چند دقیقه انجام می شود
  • آرام بخش لازم نیست
  • نتایج دقیق

چه کسانی باید تست غربالگری قلب انجام دهند؟

اگر بیش از 40 سال سن دارید و در معرض خطر بیماری قلبی و سایر اختلالات مرتبط با قلبی عروقی هستید، ممکن است بخواهید برای حفظ سلامت قلب خود سی تی اسکن انجام دهید. از آنجایی که اسکن به خودی خود از مقدار کمی اشعه در CT اسکنر با دوز پایین ما استفاده می کند، خطرات برای اکثر بیماران حداقل است. برخی از عوامل خطر رایج که احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند عبارتند از:

  • سن شما (بیش از 40 سال)
  • اگر شما سیگاری هستید
  • شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید
  • فشار خون بالا دارید
  • سطح کلسترول شما بالاست
  • شما مرتباً استرس دارید
  • شما سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید
  • دیابت کنترل نشده دارید

نحوه انجام اسکن

قبل از شروع اسکن، تکنسین حسگرهایی به نام الکترود را به قفسه سینه شما متصل می کند. این دستگاه‌ها به دستگاهی متصل می‌شوند که فعالیت قلب شما را در طول معاینه ثبت می‌کند و زمان عکس‌برداری با اشعه ایکس را بین ضربان‌های قلب، زمانی که ماهیچه‌های قلب آرام هستند، هماهنگ می‌کند.

در طول اسکن قلب، شما به پشت روی یک میز متحرک دراز می کشید که به داخل سی تی اسکنر لوله مانند می رود. سر شما تمام مدت بیرون از اسکنر است. اتاق امتحان احتمالا خنک خواهد بود.

ممکن است به شما داروی قرص یا تزریقی داده شود که قلب شما را کند می کند. این به تضمین تصاویر واضح کمک می کند. اگر عصبی یا مضطرب هستید، ممکن است دارویی برای کمک به حفظ آرامش به شما داده شود.

از شما خواسته می شود که در حین گرفتن عکس ها بی حرکت دراز بکشید و نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید. تکنسین اسکنر را از اتاق مجاور کار می کند، اما می تواند تمام مدت شما را ببیند و با شما صحبت کند. کل روش باید حدود 10 تا 15 دقیقه طول بکشد.

خطرات سی تی اسکن قلب چیست؟

سی تی اسکن قلب خطرات کمی دارد که شامل تزریق ماده حاجب و تابش اشعه ایکس میباشد.

1-رنگ کنتراست

بیشتر ماده حاجب، که گاهی به عنوان رنگ نیز شناخته می شود، برای سی تی اسکن استفاده می شود، حاوی ید است. این ید بعداً توسط کلیه ها از بدن خارج می شود.

اگر کلیه‌های شما تحت تأثیر بیماری یا عفونت، مانند دیابت قرار گرفته‌اند، ممکن است لازم باشد پس از آزمایش مایعات اضافی بنوشید تا به کلیه‌های شما کمک کند تا رنگ را حذف کنند. با این حال، رنگ های جدید خطر بسیار کمتری برای کلیه ها دارند.

واکنش های آلرژیک یا نامطلوب به مواد مبتنی بر ید به عنوان خفیف، متوسط ​​و شدید طبقه بندی می شوند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک خود اطلاع دهید:

واکنش های خفیف به ماده حاجب شامل خارش و برافروختگی پوست است.
واکنش های متوسط ​​می تواند شامل بثورات پوستی شدید یا کهیر باشد.
واکنش های شدید می تواند شامل مشکل در تنفس و ایست قلبی باشد.
اگر قبلاً واکنشی داشته اید یا در 24 ساعت گذشته مقدار زیادی ماده حاجب دریافت کرده اید، در معرض خطر بیشتر واکنش های آلرژیک یا نامطلوب به مواد مبتنی بر ید هستید.

سایر عوامل خطر عبارتند از کم آبی بدن، مصرف داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و برخی شرایط سلامتی مانند کم خونی سلول داسی شکل یا اختلال تیروئید.

2-تابش – تشعشع

دستگاه سی تی اسکن قلب ، پیشرفته و 64 اسلایس به بالا هستند و اسکن را به سرعت انجام میدهند و بیمار زمان کمتری در برابر تابش اشعه ایکس قرار میگیرد و میزان تشعش دریافتی بیمار ناچیز و تقریبا بیخطر است.

اما برای زنان باردار یا ممکن است باردار باشند، مسئله مهمی است و برای جنین در حال رشد حتما با پزشک بایستی مشورت شود.

بعد از انجام اسکن

معمولاً پس از انجام اسکن قلب نیازی به اقدامات احتیاطی خاصی نیست. شما باید بتوانید خودتان را به خانه برسانید و به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست